نمایی از «مصر قدیم» در نقاشی هنرمندان اروپایی
چارلز وایلدا، نقاش شرقشناس اتریشی (۱۹۰۷-۱۸۵۴) در تابلو خود با عنوان «عتیقهفروش»، یک عتیقهفروش مصری را در حال فروختن مجسمه فرعون ترسیم کرده است. این هنرمند در ترسیم این اثر، توجه زیادی به جزئیات داشته است.
آفریقا و خاورمیانه طی قرنها، سوژه جالب توجهی برای هنرمندان غربی بودهاند. کسانی که یا برای پژوهشهای شرقشناسانه و یا با اهداف استعمار این مناطق، همیشه به دنبال راهی برای شناخت بیشتر مردم و فرهنگ سرزمینهای آفریقایی و خاورمیانه بودهاند.
الجزیره در گزارشی نوشته است: هنرمندان اروپایی چندین اثر درباره کشورهای مسلمان خاورمیانه و آفریقا بر جای گذاشتهاند که با نگاه کردن به آنها میتوان اطلاعاتی مستند از آداب و رسوم مردم آن کشورها در سایه حکومت عثمانی به دست آورد. این تابلوها اطلاعاتی درباره تجارت، جنگ، استعمار و گردشگری را در خود دارند.
آفریقا و خاورمیانه طی قرنها، سوژه جالب توجهی برای هنرمندان غربی بودهاند. کسانی که یا برای پژوهشهای شرقشناسانه و یا با اهداف استعمار این مناطق، همیشه به دنبال راهی برای شناخت بیشتر مردم و فرهنگ سرزمینهای آفریقایی و خاورمیانه بودهاند.
الجزیره در گزارشی نوشته است: هنرمندان اروپایی چندین اثر درباره کشورهای مسلمان خاورمیانه و آفریقا بر جای گذاشتهاند که با نگاه کردن به آنها میتوان اطلاعاتی مستند از آداب و رسوم مردم آن کشورها در سایه حکومت عثمانی به دست آورد. این تابلوها اطلاعاتی درباره تجارت، جنگ، استعمار و گردشگری را در خود دارند.
چارلز وایلدا، نقاش شرقشناس اتریشی (۱۹۰۷-۱۸۵۴) در تابلو خود با عنوان «عتیقهفروش»، یک عتیقهفروش مصری را در حال فروختن مجسمه فرعون ترسیم کرده است. این هنرمند در ترسیم این اثر، توجه زیادی به جزئیات داشته است.
رابرت جورج تالبوت کلی (۱۹۷۱-۱۸۹۶) نیز مستشرق بریتانیایی است که در تابلو «تجارت در ساحل نیل»، چند زن را که جلباب بر تن کردهاند، در حال خرید و فروش ماهی و محصولات لبنی نمایش میدهد.
تابلو زیر نیز اثر کارل اومز، نقاش بلژیکی است که در آن نمایی از مسابقه اسبسواری را در کنار یک مسجد بزرگ ترسیم کرده است.
الجزیره در پایان این گزارش تاکید کرده است که بدون شک هنر شرقشناسی و هنرمندان شرقشناس چشم تیزبین استعمارگران غربی بودهاند و با توجه دقیق به مردم و واکاوی فرهنگ سرزمینهای اسلامی، راه را برای استعمارگران جهان باز کردهاند
۲