فیلم و سریال،

تجربه نزدیک به مرگ خواننده معروف

برنامه «زندگی پس از زندگی» در فصل سوم و از ابتدای ماه رمضان امسال توانسته است عنوان پربیننده‌ترین ویژه برنامه رمضانی تلویزیون را کسب کند؛ رمز و راز این توفیق چیست؟

تجربه نزدیک به مرگ خواننده معروف
رمضان‌های تلویزیون دهه ۸۰ را به یاد بیاورید، در کنار سریال‌های طنز رضا عطاران، ژانری با نام سریال‌های ماورایی شکل گرفت که از چشم سوم و بهشت و جهنم برزخی و انسان به کما رفته و روح سرگردانش سوژه‌هایی داشت که هر یک سرفصل یک قصه قرار گرفته بودند و هر کدام هم جزو آثار محبوب و ماندگاری برای مخاطب شدند که توانسته بودند مضامین دینی و قرآنی را به تصویر بکشند و با زبان نمایشی به مخاطب ارائه کنند.این فضا در سال‌های اخیر نتوانست خود را به روز کند و ادامه یابد و سریالی مثل «احضار» در رمضان سال گذشته به یک ناکامی تبدیل شد، اما به موازات همین سریال، برنامه‌ای برای دومین فصل پخش شد که توانست این عطش و کنجکاوی برای دیدن و شنیدن داستان‌هایی که این بار واقعی بودند و آدم‌هایشان تا دم مرگ رفته و برگشته بودند را سیراب کند؛ «زندگی پس از زندگی» با روایت‌هایی از زندگی کسانی که تجربه‌هایی نزدیک به مرگ داشتند و هر یک برای لحظه‌ای، ساعات یا روز‌هایی از این دنیا فراتر رفته‌اند، توانست این فضا را به شکلی عینی و ملموس برای مخاطب به تصویر بکشد.این برنامه فصل به فصل با اقبال بیشتری مواجه شد و امسال در سومین فصل به اندازه سریال‌های نمایشی تلویزیون مورد تماشا و پیگیری مخاطبان قرار گرفته است. همین هم دلیلی شد بر چرایی نوشتار این گزارش درباره برنامه‌ای که برای سومین سال پیاپی صدرنشین برنامه‌های ویژه رمضانی شده است و نه حتی سوژه‌هایش به کلیشه نرسیده بلکه در فصل جدید هم اتفاقات و حرف‌های بکری دارد که مخاطب مجدانه هر قسمتش را پیگیری می‌کند؛ و البته نکته مهم این برنامه غیر از سوژه‌ها، تلاشی است که برنامه ساز و محقق در پشت صحنه‌اش دارد که باعث شده است نه تنها برنامه از نفس نیفتد بلکه رنگ و لعابی تصویری و نمایشی حتی به فضا ببخشد تا هم مخاطبش را دست کم نگرفته باشد و برایش کم فروشی نکند، هم بر تأثیر روایت‌هایش بیفزاید.
عباس موزون مجری، محقق و تهیه‌کننده « زندگی پس از زندگی » است که این روز‌های برای سومین سال پیاپی این برنامه را در ماه رمضان روانه آنتن شبکه چهار می‌کند. موزون در گفتگو با خبرنگار مهر درباره چالش پیدا کردن سوژه‌های مورد نظرش در فصل جدید برنامه و تغییر این روند در پی اقبال مخاطبان بیان کرد: در فصل اول شخصاً افراد را پیدا می‌کردم و در ارتباط کاملاً مستقیم با خودم به شکل حضوری، تلفنی و اینترنتی این افراد معرفی می‌شدند، اما از فصل دوم بعضی به شبکه هم پیام می‌دادند و این مسیر ارتباطی هم اضافه شد.
عباس موزون: سوءاستفاده همیشه بوده است، هم افراد صادق هم سوءاستفاده‌گران همیشه هستند و درصدشان هم نسبتاً ثابت است، اما تعداد اینهاست که با رشدی خطی با غیرخطی افزایش می‌یابد وی درباره گسترش این روایت‌ها و افزایش آن‌ها در فصل‌های بیشتر بیان کرد: وقتی جمعیت افرادی که تجربه‌هایشان را بیان می‌کنند بیشتر می‌شود، طبعاً دست ما هم بازتر است و مثلاً می‌توان تنوع بیشتری برای انتخاب تجربه‌ها داشت تا کیفیت بیشتری در عمق محتوایی برنامه‌ها داشته باشیم، اما در عین حال پژوهش کار هم سخت‌تر می‌شود، چون درصد تجربه‌هایی که قابلیت حضور در برنامه را دارند به نسبت تعدادی که مستقیم یا غیرمستقیم ارائه می‌شوند، کمترند و درصد مصاحبه‌هایی که باید راستی آزمایی شوند بیشتر شده است. شاید پیش از این در هر شهری چند نفر بوده‌اند که به این اتفاق شهره بودند و حالا افراد بیشتری شده‌اند که بررسی تعداد داوطلبان بیشتر، مدت زمان انجام پژوهش‌ها و تعداد مراجعات و مصاحبه‌ها را افزایش می‌دهد و بازه‌ی پژوهش را در هر فصل برنامه طولانی‌تر می‌کند.
وی در پاسخ به اینکه سوء‌استفاده‌ها از چنین تجربه‌هایی باعث این افزایش سوژه‌ها شده است یا خیر؟ گفت: سوءاستفاده همیشه بوده است، هم افراد صادق هم سوءاستفاده‌گران همیشه هستند و درصدشان هم نسبتاً ثابت است، اما تعداد اینهاست که با رشدی خطی با غیرخطی افزایش می‌یابد.
موزون درباره اینکه اقبال به برنامه چقدر برای او مفید و کمک‌کننده بوده است؟ بیان کرد: اقبال قطعاً زیاد شده، اما نتیجه این اقبال، گاه افزایش پیچیدگی‌های کاری بنده و باعث شده نظرات و تضارب آرا بیشتری هم پیرامون پژوهش ایجاد شود چراکه افراد بیشتری چه نزدیک و چه دور مایلند درباره سوژه‌ها و تجربیاتشان ابراز و یا حتی اعمال نظر کنند. عمده افراد البته از سر دلسوزی نظراتشان را بیان می‌کنند، اما افراد کم اطلاعی هم هستند که بنا به ملاحظات منطقی می‌بایست زمانی صرف شود برای توجیه و آموزش کسانی که نقدی دارند، اما نقدشان در واقع سوالی است برای یادگیری که به لباس نقد درآمده و بنده باید در مقام پاسخگویی باشم در حالی که آن پاسخ آموزشی است که به فرد ظاهراً منتقد می‌دهم تا مثلاً قانع شود که کار ما درست است.
وی درباره تفاوت راستی آزمایی‌ها در این چند فصل و اینکه چقدر ممکن است صحت‌سنجی‌ها سخت‌تر شده باشد؟ گفت: برای فرآیند راستی آزمایی نمی‌شود گفت تحول چشمگیری رخ داده یا تغییرات عمده‌ای به وجود آمده چراکه به طور طبیعی همیشه در بستر زمان جزئیاتی به روند‌های تحقیقی افزوده می‌شود و هر محققی در طول زمان نکات بیشتری پیدا می‌کند و اعتبار و دقت و روایی و پایایی تحقیقات در طول زمان همیشه فزاینده است. همیشه جزئیاتی هست که به بیشتر شدن غنا و فربه شدن کار کمک کند و این افزایش کیفی همیشه هست نه فقط برای یک فرد محقق بلکه این ویژگی ذاتی همه انواع تحقیق برای نوع بشر در طول تاریخ بوده و خواهد بود. اساسأ تحقیق برای رسیدن به حق به طور فزاینده رو به کمالی بی‌پایان است.
مجری «زندگی پس از زندگی» در بخش دیگر درباره اینکه در این فصل چقدر با چالش غیرباورپذیری تجربه‌ها مواجه بوده‌است، گفت: این چالش همواره وجود دارد و همیشه در بخشی از جامعه مخاطب این پدیده خواهد بود، اما یقین دارم که میزان باورپذیری این مسائل نه فقط در ایران بلکه در جهان با سرعت خطی در حال افزایش است و این برایم کاملاً محرز است چه به صورت کمی و چه کیفی. یعنی هم تعداد این تجربه‌گران ارایه‌کننده تجربه و هم باورمندان به این تجارب که تدریجاً نگاهی محققانه‌ای برایشان پدیدار می‌شود و برخی گزاره‌ها که از خانواده یا حدیث و روایت شنیده است برایش عمیق‌تر می‌شود؛ بی خبرانی که با خبر شده‌اند و باخبرانی که فعال شده‌اند و حتی سبک زندگی شأن را تغییر داده‌اند.در یک شب هشت گزارش از افرادی داشتیم که تصمیم به خودکشی داشته‌اند، اما پشیمان شدند.
عباس موزون  با اشاره به تماشای برنامه‌اش در کشور‌های مختلف بیان کرد: یکی دو شب پیش ویدئویی برایم فرستادند که به زبان اردو بود و مطلع شدم که در حال حاضر مخاطبان هندی فصل یک زندگی پس از زندگی را که به زبان اردو دوبله شده از تلویزیون تماشا می‌کنند.
وی همچنین با اشاره به تأثیر برنامه عنوان کرد: امسال حین پخش فصل سوم فقط در یک شب هشت گزارش داشتیم که برخی افراد که تصمیم به خودکشی داشته‌اند با دیدن برنامه ما پشیمان شده‌اند و این‌ها صرفاً تنها تعداد کسانی بوده است که مستقیم یا غیرمستقیم بازخورد داده‌اند.
طراح و تهیه کننده «زندگی پس از زندگی» در بخش دیگر درباره تصاویر بازسازی شده از تجربه‌ها در این فصل بیان کرد: فصل یک و دو هم می‌خواستم بازسازی داشته باشم، اما کرونا مانع شد، یکی از دشمنان اصلی ما در هر سه فصل کرونا بوده است که هر بار مشکلاتی را برایمان ایجاد کرد. فصل یک و دوم با اوج کرونا مواجه بود و محدودیت‌های کرونایی هم به کار اضافه شد. به طور مثال در شمال ۱۸ پلاتو در مه و ابر در منظره‌ای گرفتیم، اما نشد استفاده کنیم، چون برای ادامه ضبط‌ها خروج از تهران ممنوع و تصویربرداری‌ها در فضا‌های بیرونی ممنوع شده بود.
وی اضافه کرد: خدا را شکر کرونا فروکش کرد و امسال توانستیم تعدادی مستند بازسازی کار کنیم و ان شالله اگر فصل چهارمی باشد فکر‌های جدی‌تری در این زمینه دارم. ضربه دیگری که کرونا به فصل سوم زد باعث شد من و همسرم در بیمارستان بستری شویم، این اتفاق یک ماه فعالیت میدانی مرا به تعویق انداخت و زمان را برای مستندبازسازی و تدوین فشرده‌تر کرد به گونه‌ای که در حال حاضر همزمان با تدوین و پخش برنامه برخی آیتم‌های مستندبازسازی را هم همزمان تولید می‌کنیم.

ماجرای تجربه محسن چاوشی و امیدواری برای رسیدن به فصل چهارم

موزون با اشاره به فشار کاری خود در چند وقت اخیر گفت: مدت‌های طولانی است روزی چهار ساعت می‌خوابم و در یک مورد چهل و چند ساعت بدون خواب بودم. با این حال، چون دیدم مخاطبان این مستندبازسازی‌ها را دوست داشته‌اند و علی رغم خستگی و فشار کار همکارانم که حتی گاهی می‌گویند برای بقیه قسمت‌ها از مستندبازسازی صرف نظر کنیم با شدت و حدت بیشتری بر انجام آن اصرار دارم.
این مجری و تهیه کننده در پایان درباره انتخاب ترانه تیتراژ این مجموعه که با صدای  محسن چاوشی  پخش می‌شود درباره رایزنی با خود چاوشی بیان کرد: با محسن چاوشی گفتگو کردیم که گفت این اثر را برای مؤسسه‌ای ساختند و بعد با آن‌ها صحبت کردیم و موافقت کردند. خود آقای چاوشی هم تجربه‌ای در این زمینه دارند که بنا بود از او دعوت کنیم در فصل سوم برنامه مهمان ما باشد. اما ایشان طبق قاعده همیشگی شأن که تا به امروز با هیچ دوربینی گفتگو نکرده است، اینجا هم امتناع داشتند. با این حال امیدوارم خدا به دل ایشان بیندازد و ما فصل چهارم حضور ایشان را هم داشته باشیم و تجربه شأن را بشنویم.
منبع: تابناک
دیدگاه شما
منتخب سردبیر