ایتالیایی ها به داد مجسمه های ایرانی رسیدند | مرمت مجسه ی فردوسی توسط کارشناسان ایتالیایی
مجسمه فردوسی ساخته ماندگار ابوالحسن صدیقی که در جریان ترمیم غیراصولی به دو رنگ درآمده، قرار است سال آینده توسط ایتالیاییها ترمیم شود.
مجسمه فردوسی ساخته ماندگار ابوالحسن صدیقی که در جریان ترمیم غیراصولی به دو رنگ درآمده، قرار است سال آینده توسط ایتالیاییها ترمیم شود.
با انتشار خبر دو رنگ شدن مجسمه فردوسی و هشدارهای کارشناسان مبنی بر این که این اتفاق، اولین و آخرین نمونه نخواهد بود، مجید قادری ـ معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی تهران ـ طی گفتوگویی در دیماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که پیرو اجرای طرح ساماندهی و بهسازی المانهای شهری به ویژه مجسمههای فاخر شهری، برنامهریزی جدی برای کارشناسی وضعیت فعلی مجسمههای شهری و مرمت آثار در دستور کار قرار دادهاند که در همان راستا مرمت تندیس فردوسی اثر استاد صدیقی هم به محض شرایط مناسب آب و هوایی اجرا، آغاز خواهد شد. اکنون بعد از گذشت سه ماه، مجسمه فردوسی همچنان در همان شرایط است؛ با این حال قادری این نوید را میدهد که مجسمه در سال ۱۴۰۲ توسط ایتالیاییها ترمیم خواهد شد.
او توضیح میدهد: «در سازمان زیباسازی واقعا پیگیر وضعیت مجسمه فردوسی هستیم و ان شاءالله در سال آینده قرار است باتوجه به رایزنیهایی که با شرکتی در کشور ایتالیا داشتهایم، این اثر را با حضور کارشناسان این شرکت ترمیم کنیم.»
او ادامه میدهد: «برای ترمیم اثر از اساتیدی مانند ایرج محمدی و طاهر شیخ الحکمایی دعوت کردیم که چند جلسه کارشناسی برای ترمیم آن برگزار و در راستای آن با پنج موسسه خارج از کشور و داخلی صحبت شد و در نهایت به این موسسه ایتالیایی رسیدیم که نمونههای موفق مرمت را در دنیا داشته است.»
ماجرای شیرهای میدان حر به کجا انجامید؟
در پی دورنگ شدن مجسمه فردوسی، همچنین خبرهایی هم از دورنگ شدن شیرهای اصلی میدان حر منتشر شد که توسط غلامرضا رحیمزاده ارژنگ از جنس مس ساخته شدهاند. از قادری درباره مرمت شیرهای میدان حر سوال میکنیم که پاسخ میدهد: «ترمیم این مجسمهها در حال بررسی است که مجددا شیرها را با فایبرگلاس بسازند. طرح اسکن سه بعدی اثرها انجام شده که میتوان پروژه را سال آینده به انجام رساند، ولی برنامه قطعی برای آن نداریم.»
او ادامه میدهد: «به هر حال مرمت آثار هنری شهری یک امر مستمر است و شاید ماهی پنج تا ۱۰ اثر را مرمت کنیم؛ برخی از این آثار فاخر است و برخی نه. ولی در سال آینده باتوجه به قراردادی که با یکی از پیمانکاران داشتهایم، مرمت آثار را به صورت جدیتر و با نظم بیشتر انجام خواهیم داد.»
راه اندازی موزه مجسمه در سال ۱۴۰۲
قادری همچنین درباره راهاندازی موزه مجسمه این نوید را میدهد که «پیگیر این هستیم که سال آینده موزه مجسمه را راه بیندازیم و آثار اصلی هنرمندان شاخص را در کنار هم جمع کنیم، همانند همان کاری که در دنیا انجام میشود تا نگهداری مرمت و نظارت بر این آثار دقیقتر شود.»
پیرایش دیوارهای شهری
در انتها درباره طرح آرامسازی و پیرایش فضای شهری پرسیدیم که پاسخ این سوال را سیدشهابالدین شکیبا ـ مدیر اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی ـ داد و بیان کرد: «در بحث ترمیم آثار شهری، پیرایش دیوارها را نیز داریم؛ یعنی اکنون حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ دیوار شناسایی شده که وضعیت مناسبی ندارند، فرسوده و قابل مرمت نیستند یا تصویر شاخصی روی این دیوارها نیست. قرار است ابتدای سال آینده همه این دیوارها پیرایش شود و زشتیهای شهری را بکاهیم.»
قادری درباره علت تاخیر در ترمیم مجسمه میدان فردوسی بیان میکند: «رایزنیها برای ترمیم مجسمه از شهریور آغاز شده بود، ولی باتوجه به اتفاقاتی که در کشور رخ داد، مجبور به تعویق این فرآیند شدیم.»